Han gillar INTE ersättning

Eddie har länge tjatat på mig att vi ska köpa en-portionsersättning för bröstmjölk så att jag kan sova över ett mål någon gång på helgen men jag tycker det är rätt onödigt (okej det kostar 6 kr men ändå) eftersom jag har perfekt mat som har perfekt temperatur inom mig och jag vaknar ändå på natten när han vill ha mat och då kan jag lika gärna sätta mig upp och ge han mat...

Till slut gav jag mig, och tänkte att klart vi kan testa. När vi var hemma hos mamma hade hon en förpackning ersättning (pulver) där så jag tog en portion pulver. Mamma och syster trodde att han skulle äta ungefär 120 ml, att det skulle vara ganska lagom, och eftersom jag inte har någon aning om hur mycket han äter när han är vid bröstet (jag menar, det är ju inte direkt genomskinligt haha).

Väl hemma bestämde vi att Eddie skulle ta kl 5-målet och att börja med 100 ml och så får han väcka mig ändå om det skulle behövas mer mat. Eddie är jätteduktig, vaknar och går upp och ger han mat. Funkar jättebra i början men sen fick han mer eller mindre tvinga i honom mat i slutet. Till slut hade han iaf ätit lite mer än 85 ml och hade paltkoma och var kanonmätt. Några minuter senare började han skrika och spy. (Antar att det var lite mycket mat) Stackaren spydde om och om igen på kudden, täcket, sin madrass, lakanet, vagnmadrassen, babysittern, över sin pappa och självklart över hela sig själv. Då väckte Eddie mig och sa "han spyr och spyr, jag vet inte vad jag ska göra" och vi tog in honom i badkaret för ett härligt babybad...

Stackaren gillade INTE ersättning haha. Eddie skulle se om han ville ha mer ett par timmar senare, och vi gjorde 20 ml. Neo började skrika som en stucken gris så fort han fick flaskan och försökte vända bort huvudet och komma ifrån den. Men mammas mat på flaska gick alldeles utmärkt. Eddie skrattade och började muttra "bortskämda unge", skakade på huvudet och pussade på honom. Antar att det här med ersättning inte var riktigt hans grej, om Neo själv får välja ;)

Kommentarer
Postat av: Cim

men om han tar flaskan om det är din mjölk i så kan du ju pumpa ut och typ lägga i ispåsar eller liknande och frysa in..sen när eddie ska mata så är det bara för han att värma upp en, två, tre eller vad neo nu behöver och ge honom det i flaska :)



så vet jag att många gjort iallafall, värt ett försök? :)



btw, grattis till sötnosen!!! :D

2010-10-10 @ 17:30:00
URL: http://cimsan.blogspot.com
Postat av: Josephine

120 ml är för tok för mycket för så små som Neo ännu är! Efter 85 ml förstod jag att han hade paltkoma. Men det är ju inte lätt att veta innan, men nu vet ni! :) Stackars Neo som fick en sådan hemsk upplevelse av flaskan, haha! Finns ju dock ingen anledning att ha ersättning om det går så bra med amningen som det verkar göra för dej.



Kram

2010-10-10 @ 18:59:58
URL: http://josephinehelena.blogg.se/
Postat av: sofie

hahaah stackarn men nu e det testat men tror oxå det var lite mycket på en gång, han äter ju lite å ofta :) Blir nog bra i framtiden om han måste äta det men annars så e det ju bara å pumpa å frysa in, toppen!! saknar honom så, pussa honom från faster! kramkram

2010-10-11 @ 19:44:06
URL: http://lysvret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0