Dilemma

Ja, kära vänner, nu vill jag ha er hjälp. Jag och Eddie har snackat, diskuterat och skrivit listor de senaste dagarna och vi har väl i princip bestämt oss men kan vara kul att veta vad ni tycker också.

Idag bor vi kanonfint i härryda, en tvåa på 80 kvm med en balkong på 40 till. Vi är ett litet hyreshus vilket betyder att vi är få stycken i tättstugan och vi känner alla varandra mycket bra och umgås varje dag. Vi har egen trädgård så lajka får springa fritt och kan vara ute så mycket hon vill. MEN! det är kallt! mycket kallt, och vi har mellan 5-10 grader INNE och man är ständigt sjuk pga kroppen måste "försvara" sig mot kylan hela tiden. Hyran är 5700+ ca 1500-1600 kr i el varje månad. Detta är inte så mycket pengar egentligen men det bygger ändå på varje månad. Vi har pratat med hyresvärden men eftersom inte värmen ingår i hyran och det är så kass isolering i huset spelar det inte så stor roll vad han gör. Det enda han kan göra är att sätta in extra elelement i lägenheten men då får vi minst en tusenlapp dyrare elräkning viket vi inte har råd med. Det kanske inte låter så farligt med ca 10 gr inne men det är väldit jpbbigt. Man fryser ständigt, är irriterad, mår illa, feber och ont i lederna när man frusit så länge.

Nu har vi fått ett lägenhetserbjudande på en trea i kortedala. Lägenheten är på 70 kvm dvs mindre än det vi har nu, men välplanerad. En helt okej lägenhet, inget fel på den men det är väldigt svårt att "flytta ner sig" när man ändå har en väldigt fin lägenhet. Jag vill egentligen inte flytta in till gbg igen och inte heller till det området men den är VARM! Hyran är 5400 men då ingår(!) värme, vatten och kabeltv vilket gör att man sparar ca 2000 kr extra i månaden. Dessutom kan vi sälja bilen och sparar ytterliggare minst 1500 i månaden. En annan sak är att jag måste betala en dubbelhyra för det är infyttning redan om 2 veckor så det är snabba bud.

Vad tycker ni? Ska vi flytta redan om 2 veckor för att bli friska och spara pengar, eller ska vi stanna och "vänta ut" vintern då lägenheten är skitfin på sommaren. (Men då är ju snart nästa vinter här? och det kanske blir samma sak) eller helt enkelt bara ha is i magen och hålla tummarna att man får en annan lägenhet snart, kanske i ett annat område eller ännu billigare hyra. Då ska man också tänka på att det är stor bostadsbrist i gbg och att ens få erbjudande är väldigt ovanligt..

Vad skulle ni gjort?


Kommentarer
Postat av: Lizi

Jag ska flytta hem till mamma för att spara ihop pengar ..

2010-01-15 @ 11:32:27
URL: http://misslizi.blogg.se/
Postat av: TinA

Alltså jag som är FÖR billiga saker (haha) hade ju valt lägenheten i Kortedala.. jag förstår grejen med att "byta ner sig",.. har ni bilder på den ni har nu och den andra? så man kan jämföra.. ajg tror jag hade valt kortedela bara för att det är billigare o 10kvm är kanske inte sån big deal (för mig) att jag föredrar 10graders kyla inne i lghten framför en billigare :)

2010-01-15 @ 16:02:18
URL: http://egoism.blogg.se/
Postat av: Sofie

FLYTTA! tråkigt men det e ingen tvekan tycker jag.. även om kortedala kanske inte är högst upp på listan så finns det fina grönområden och det går 3 spårvagnar :D Svergie är ett kallt land så det kommer vara såhär kallt ett bra tag, å byta ner sig tror jag inte på.. man kan alltid flytta ut på landet senare till ett hus som e isolerat :D ilket område är det? Vi är nästan kurerade, bara lite snuva kvar HAHA Ring gärna om ni orkar så får vi snacka, kram kram på Er!

2010-01-15 @ 19:20:57
URL: http://lysvret.blogg.se/
Postat av: Sofie

FLYTTA! tråkigt men det e ingen tvekan tycker jag.. även om kortedala kanske inte är högst upp på listan så finns det fina grönområden och det går 3 spårvagnar :D Svergie är ett kallt land så det kommer vara såhär kallt ett bra tag, å byta ner sig tror jag inte på.. man kan alltid flytta ut på landet senare till ett hus som e isolerat :D ilket område är det? Vi är nästan kurerade, bara lite snuva kvar HAHA Ring gärna om ni orkar så får vi snacka, kram kram på Er!

2010-01-15 @ 19:21:34
URL: http://lysvret.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jätte fin header :D du får hjälpa mig att fixa en fin med lite bilder å så ;) kramkram

2010-01-15 @ 19:22:23
URL: http://lysvret.blogg.se/
Postat av: bambam

Like they said... FLYTTA! man ska ha minst 20 grader inomhus och de är inte hälsosamt för någon av er att de är kallt!

Ni sparar massor av pengar som ni kan lägga på er själva och kanske spara. Ni får ner elräkningen och säljer ni bilen. Ja de talar för sig själv.

Jag är i stan btw tills måndag. jobbar som ljustekniker...

2010-01-15 @ 23:08:04
URL: http://blog.techfreak.se
Postat av: Madde

Flytta... kortedala har bra ställen för Lajka och det är lättare för oss att ses :D :D :D

Förihelvete man ska inte gå runt och va en blå smurf av kylan!!!!!! :D

2010-01-16 @ 11:21:02
Postat av: Lizi

Jag betalar 4300 med hemförsäkring för den här lägenheten det är en 2:a på 70 kvadrat . Men med den lönen jag har o eftersom jag bor själv så går jag endast +-0 varje månad typ, kan aldrig unna mej saker eller göra nåe kul .. o skulle behöva mer möbler som jag inte heller har råd med . O sen är det alltid skönt att veta att det finns pengar på ett konto ifall att nåt skulle hända . Så kommer bo hemma i ett år eller 1½ för att spara. Tror inte att det kommer vara så jätte jobbigt, mamma är typ aldrig hemma o jag trivs ändå bra där . Kommer kännas konstigt i början men tror det kommer gå bra .

2010-01-16 @ 11:51:53
URL: http://misslizi.blogg.se/
Postat av: TinA

haha nee det tror inte jag :P däremot sympati-gravid isf, ;P en kompis är det nu o mår inte topp direkt :)

och så är jag inte hungrig, utan magen känns bara väldigt tom men jag känner ingen hunger. :) ber om ursäkt om jag förklarade det dåligt höhö ;)



hur gör ni med lägenheten nu?

2010-01-16 @ 14:09:21
Postat av: TinA

svar; jag tänkte på blockchoklad, mörk choklad, all sorters choklad men jag hade ingenting som påminde om choklad ens. =( men pappa kom nyss MED KAKOR :D mmmm!!

2010-01-17 @ 18:31:26
URL: http://egoism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0